Izvršenje proračuna 2014. godine
Ministarstvo financija konačno je počelo objavljivati podatke o ostvarenim proračunskim prihodima i rashodima za čitavu 2014. godinu. Rashodi su tako porasli za 2,5 milijardi kuna u odnosu na 2013. godinu, a najveći doprinos tome dali su prijašnje zaduživanje (otplata kamata i kredita koji su porasli za više od pola milijarde kuna), članstvo u EU, te stavka ostali rashodi (38) za modernizaciju HŽ-a i HŽ infrastrukturu koji su preko 700 milijuna kuna veći nego prošle godine. Time je HAC dobio značajno manja sredstva od trošarine, te su porezni obveznici ponovno postali jamac za nove kredite autocesta.
Usput, u zadnjih 10 godina ukupna stavka proračunskih rashoda po računskom planu “HŽ modernizacija” iznosi 8,48 milijardi kuna, te još 16 milijardi kuna subvencija iz proračuna. Ovo znači kako je prosječan radnik dao samo za željeznice oko 18.800 kuna, ili 1.880 kn godišnje, bez da je ikad kročio na kolodvor. Što se HAC-a tiče, od 2008. do 2014. godine vozači su kroz trošarine državnim autocestama uplatili 9,2 milijarde kuna, ili oko 6.400 kuna po vozilu, tj. 900 kuna godišnje, bez da su se vozili autocestom. Domaću poljoprivredu u zadnjih 10 godina subvencionirali smo proračunskim novcem u iznosu od 31 milijarde kuna, ili oko 3.900 kuna godišnje po zaposlenom, opet, bez da smo kupili bilo što od hrane.
U grafikonu Najznačajnije kategorija rashoda državnog proračuna stavka skrb za branitelje odnosi se njegu, ortopedska pomagala i slična braniteljska prava, a braniteljske mirovine nalaze se u ukupnoj sumi mirovina označenih žutom bojom. Više o mirovinama možete pročitati ovdje.
Idući prikazi odnose se na konsolidiranu opću državu za period 2014. godine. Opća država čini središnju državu uz dodatak korisnika županijskih, općinskih i gradskih proračuna. Zamislimo opću državu kao ukupnu zaradu i potrošnju jednog kućanstva gdje se plaće i potrošnja ukućana isprepliću, tj. ukupni proračun obitelji.
Ista stvar prikazana nešto detaljnije:
Odličan pregled, bravo!
clanak je teski idiotizam, zaboravlja se da je infrastruktura nesto sto svaka zemlja na ovom svijetu gradi i obnavlja i financira, to je *DRUSTVENO DOBRO* i kao takvo mora i ostati. ne postoji privatni operater na kugli zemaljskoj koji je napravio km ceste ili pruge a da iza toga nije stajala drzava. sta bismo trebali?! ukinuti prijevoz vlakom, pa sjebati onih nekoliko stotina tisuca ljudi koji svakodnevno migrira s posla i na posao tim prijevoznim sredstvom?! hocemo ukinuti zeljeznice pa potpuno prekinuti svaki prijevoz tereta nasim prugama, prijevoz koji svakoj ekonomiji znaci rast?! hocemo li prestati financirati javne ceste pa se vozit kocijama u maniri divljeg zapada?! ili cemo mozda prestat ulagati u poljoprivredu pa cemo od 30-40% uvoza skocit na 100% uvoza hrane?! fuj komentar i fuj analiza.
Prvo, tu ne piše je li skupo ili jeftino, nego koliko se izdvaja, sviđalo se vama ili ne.
U Slavoniji je postojalo 184 km PRIVATNE željeznice za prijevoz roba i ljudi u čijoj izgradnji država uopće nije sudjelovala, do nastanka NDH koja je sve oduzela vlasniku.
Ako ste čuli za Pikes Peak highway, izgrađen je u potpunosti privatnim kapitalom Spencera Penrosea 1915. godine. A to su samo dva primjera što su mi usput pali na pamet.
Subvencije poljoprivrede po hektaru šikare umjesto po prinosu su socijalna pomoć, a ne korisno uložen novac. Toliko ulupanog novca, a mi uvozimo jabuke sa Novog Zelanda koji svoju poljoprivredu ne subvencionira. Kako je to moguće?
Pa za sad ide odlično koliko možemo posvjedočiti. 24,5 milijardi kuna (24.500.000.000 kn) u zadnjih deset godina se baš lijepo može vidjeti na vlakovima, kolodvorima, točnom voznom redu…
Krasno na što smo spali. Ako ukažeš na što političare troše novac poreznih obveznika, onda si – idiot.
I onda se takvi isti koji prozivaju pitaju “a zašto nam je loše?”
Ah, da – neoliberalni kapitalizam!
Bijesni komentator je vjerojatno uhljeb u HŽ-u ili HAC-u ili prima poticaje za šikaru. A možda voli i strašila jer ima strawman argument. Kad ukazuješ na neracionalno trošenje javnog novca, to ne znači da cijeli sektor treba ukinuti nego treba prvo zaustaviti curenje novca a onda u argumentiranoj raspravi zaključiti da li nešto treba ili ne subvencionirati i da li smo dovoljno bogati da si to možemo priuštiti.
Ovakvi kao da misle da novac raste na grani ili da postoji magični izvor iz kojeg država zagrabi pa daje svakom prema potrebama a ne da je porezni novac ograničen i da se bačena subvencija mogla bolje iskoristiti negdje drugdje. Mada, ne mislim da postoje tako glupi ljudi već je to pokvarena retorika onih koji žive od pljačkanja oporezovanog novca.
Od kuda iskaču ovakvi padobranci po blogovima. Svi odreda prčeviti, a pokrića za takav stav nigdje. Pazi on “zna” da ni kilometar pruge nije napravljen bez države. Mora da je J.J. Hill lik iz bajki, a Great Norther Railway fatamorgana.
Great_Northern_Railway (U.S.)
A što se dogodi kad se država miješa u željeznice (privatno napravljene naravno) se najbolje može vidjeti na britanskom primjeru, isto kao što se i vidi rezultat privatizacije.
I sad da mu kažeš da je neuk i da lupeta ispao bi čovjek bezobrazan…
Za te pare bi tribali imat vlakove od brzine svjetlosti dosad…a ne kočije koje se kvare svako malo pa i tim “brzim” vlakovima treba po 8 sati od Splita do Zagreba…
JL danas napisao tekst o gorespomenutim subvencijama HŽ-u
http://www.jutarnji.hr/revizija–strojovodama-2013–dopisano-15-195-radnih-sati-koje-nisu-radili–ali-su-naplatili-68-782-prekovremena-sata/1358556/